نظام استاد-شاگردی ابزاری قدرتمند برای انتقال دانش و پرورش مهارتها در طول قرن ها بوده است. آکادمی کارشناسان با به روز کردن این نظام و ایجاد ارتباط بین این نظام با آموزش 4.0 نظام آموزش سازمانی را متحول کرده است
آموزش ، یادگیری و مهارت آموزی در آکادمی کارشناسان ایران
این نظام، یکی از قدیمیترین و مؤثرترین روشهای آموزشی است که در آن، دانش و تجربیات افراد با تجربه به نسلهای جدید منتقل میشود. این سیستم به ویژه در سازمانها و محیطهای کاری به عنوان ابزاری برای پرورش مهارتها و مدیریت دانش کارکنان مورد استفاده قرار میگیرد. آکادمی کارشناسان با ترکیب مجموعهای از رویکردهای نوین در مدیریت منابع انسانی، از جمله آموزش الکترونیک، ریزآموزی، راهنماییگری و مربیگری (Mentoring , Couching) ، راه حلی جامع برای تحول فرآیندهای مدیریت دانش و ارتقاء مهارت کارکنان ارائه میدهد.
اصول و ویژگیهای محوری نظام استاد شاگردی:
یادگیری عملی و مسئلهمحور: این نظام بر یادگیری (Learning) تأکید دارد، نه صرفاً آموزش (Training) هدف آن این است که فراگیر خودش به دنبال مسائل رفته و یاد بگیرد . فعالیتها در این نظام کاربردی و مسئلهمحور هستند و بر اساس نیازهای واقعی و مشکلات صنعت طراحی میشوند یادگیری از طریق مشاهده، تقلید، و تعامل نزدیک با یک استاد ماهر در یک محیط کار واقعی اتفاق میافتد .
مهارتآموزی (Skill Development): این نظام بر توسعه مهارتهایی متمرکز است که به کار خروجی فرد متصل است، نه صرفاً به دانش شخصی او مهارت با دانش تفاوت دارد و از طریق "تربیت" و "در حین عمل، در حین اجرا" به دست میآید، نه صرفاً در کلاس درس.
خودآموزی و همآموزی: مسئولیت اصلی یادگیری بر عهده خود فراگیر است .استاد نقش تسهیلگر (Facilitator) را دارد که ابزار و بستر لازم را برای یادگیری فراگیر فراهم میکند این رویکرد به افزایش انگیزه، توسعه مهارتهای حل مسئله، یادگیری مادامالعمر و کاهش وابستگی به معلم منجر میشود
رویکرد شخصیسازی شده و گام به گام: این نظام میتواند یک مسیر آموزشی گام به گام و شخصیسازی شده برای هر شاگرد تعریف کند این امر باعث میشود که آموزش متناسب با نیازها و ویژگیهای فردی فراگیر باشد.
پروژه محور: نظام استاد شاگردی به عنوان یک پروژه تعریف میشود که شروع و پایان، مسئولیتها و اهداف شفاف، بودجه مشخص و بازیگران معینی دارد، برخلاف یک "برنامه" program.
نقشهای کلیدی در نظام استاد شاگردی:
در نظام استاد شاگردی، سه نقش کلیدی برای استاد در نظر گرفته شده است: استاد راهنما، استاد مربی و استاد مدرس:
استاد راهنما (Mentor): تمرکز اصلی او بر روی افراد است و نه سازمان او فراگیران را هدایت کرده، نقشه راه فردی برای هر فراگیر تهیه میکند و مهارتآموزان اولیه را به مهارتآموزان همیشگی تبدیل مینماید .استاد راهنما نگرش بلندمدت به افراد دارد و دانش لازم درباره موضوع را داراست او از بیرون سازمان انتخاب میگردد.
استاد مربی (Coach): فردی متخصص و باتجربه است که در مدت محدود روی یک مهارت متمرکز شده و مهارتهای سخت (hard skills) را به فراگیر منتقل میکند. او میتواند از درون سازمان انتخاب شود، در غیر این صورت از منابع خارج سازمان تأمین میگردد.
استاد مدرس (Instructor): فردی است که دورههای آموزشی برنامهریزی شده و ساختاریافته را برای فراگیر با هدف خاص ارائه میدهد. او نیز میتواند از درون سازمان انتخاب گردد.
آکادمی کارشناسان بر این باور است که نظام استاد شاگردی باید بر محور طرح سوال و مسئله توسط استاد/مربی و حل مسئله و انجام پروژه توسط فراگیر در یک فضای عملیاتی و اجرایی واقعی صورت پذیرد. مأموریت آکادمی شامل موارد زیر است
💡
تربیت مبتنی بر مهارتآموزی با کیفیت بالا: آکادمی با استفاده از ظرفیتهای موجود در سازمان، نظام استاد شاگردی را ایجاد و به کاهش هزینههای آموزشی کمک میکند.
💡
تقویت روحیه پژوهشگری: با بهکارگیری روش خودآموزی و تسهیل ارتباط بین سازمانها، اساتید، تولیدکنندگان محتوا و مشتریان تقویت روحیه پژوهشگری صورت میگیرد.
💡
توانمندسازی نیروی انسانی: آکادمی به افراد برای تبدیل شدن به افرادی توانمند و مستقل کمک میکند به طوری که مهارتهای لازم برای ورود به بازار کار را کسب کنند و برای خود فرصتهای شغلی جدید ایجاد نمایند.
💡
پوشش جامع نیازهای سازمانی: کمک به سازمانها در حل مشکلاتشان در حوزههای منابع انسانی، مدیریت دانش، و مدیریت داراییهای فیزیکی از جمله رویکردهای آکادمی است. آکادمی نظام آموزشی و توسعه منابع انسانی سازمان را نیز اصلاح میکند. این رویکرد به سازمانها اجازه میدهد تا با شناخت دقیق دردها و نیازهایشان، راهحلهای مناسب و اثربخش را پیادهسازی کنند .
💡
ارتباط با صنعت و حل چالشها: آکادمی این نظام را پلی بین دانشگاه و صنعت میبیند که به حل چالشهای واقعی صنعت کمک میکند.
نظام استاد شاگردی یک ابزار قدرتمند برای انتقال دانش و پرورش مهارتها در سازمانها است. آکادمی کارشناسان با ترکیب رویکردهای نوین در مدیریت منابع انسانی، راه حلی جامع برای تحول فرآیندهای مدیریت دانش و پرورش مهارت کارکنان ارائه میدهد. این نظام نه تنها به کاهش هزینهها کمک میکند بلکه فرهنگ همکاری و اشتراکگذاری دانش را نیز تقویت میکند، که در نهایت منجر به ایجاد رهبران آینده سازمانها خواهد شد. در مجموع، نظام استاد شاگردی در آکادمی کارشناسان به دنبال ارائه خدمات آموزشی و مشاورهای است که هم بر ارتقای مهارت فردی متمرکز است و هم به توسعه پایدار و تحول سازمانی کمک میکند.